Bilar, bromsar och rost!

Har fixat bromsarna på Elins Mazda 323F från 00.
Bilen ska in på besiktning och bromsarna tar ojämnt så en genomgång var nödvändig.
Fram gick det ganska bra.

080720_broms1

Jag fick dock en chock när jag började se över bakbromsarna.
Har bytt många skivor och belägg men detta var det värsta jag sett.
Skivorna på båda sidorna såg ut att varit med om ett kärnvapentest.
Frågan är om något alls går att rädda utan även bromsoken måste bytas.
Jag tycker nästan det är intressant om det inte vore för att de kostar en slant.

Insåg också att rosten kommer krypande lite här och var i karossen.
Dock inte under bilen som ser ny ut i balkarna.
Visst bilen är inte ny och har gått ganska långt men tycker ändå…
Trots alla "framsteg" så känner jag igen "japsrosten" som skulle vara borta enligt många.

Men så blir det väl när man har världens äldsta bil park (ja, Kuba har väl lite äldre).
Tillverkarna har ju räknat med att bilen är skrotad och återvunnen när den i sverige byter ägare första gången.
Och då räknar vi svenska med att den fortfarande är "ny".

En tanke på “Bilar, bromsar och rost!”

  1. Ja det var väldigt fina bromsar på den bilen. Förstår att de tog ojämnt. Men så är det med gamla bilar, tyvärr. Jag känner igen beskrivningen ifrån min pappa när han tittade igenom min första pippigula bil som jag köpte efter jag tog körkortet. Fast det han sa om bilen går nog inte att skriva här tror jag.
     
    // Marie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s