Åter igen slår den inbyggda garanti-timern till

Först vill jag avsluta mobiltelefonsnacken för denna gång.
Min HTC Sensation började krångla friskt strax innan garantitiden tog slut men reparerades två gånger.
Naturligtvis började den tok-strula (teknisk term) månaden efter att garantin löpt ut.
Varför är det så ofta så här?!

Ja, det kvittar kanske lite just i detta fall efetrsom det var min jobbmobil och jag fick min nya Samsung GT-I9305 i förmiddags (3 timmars leveranstid verkar det som).

Städerskan (eller vad det nu heter) frågade om inte jag kunde titta på hennes ganska nya HP Pavilion DV6 och det visade sig att hon inte har samma tur.
Det är en mycket fin lite bärbar dator som tyvärr i detta fall helt vägrade starta efter att ha krånglat en tid.
Jag gjorde en snabb koll på nätet och insåg två/tre saker:
1. Det var sannolikt processorna som gått sönder – bara att byta
2. Väldigt många hade haft likadana problem med samma dator-modell
3. Garantin verkar precis ha gått ut

Så åter igen poppar konspirationsideerna upp i bakhuvudet rörande timers som fixar fel efter garantin.
Men det gör det ju så klart inte.
Kanske är dock optimering av produkterna ibland sådana att det kan verka som det.
De varken designas eller testas för att hålla mycket längre… det är bara en bonus om de gör det.

I så fall är det en mycket tråkig utveckling som till sist slår tillbaka på tillverkarna som tillämpar dessa.
De blir nämligen snabbt lämnade av kunderna när ryktet sprider sig misstänker jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s