Hmmm… mer vatten i källaren!

Ibland så funderar jag verkligen på att sälja huset.
Men så tänker jag om och inser att jag nog innerst inne tycker om att snickra och dona.
Synd bara att man inte har mer tid och pengar.

60-talsvillan jag bor i har ett markplan med 4 rum och kök.
Det är ganska slitet men jag har stora planer för lite förändrad planlösning och renovering.
Fast det är helt beboeligt som det är.

Jag har insett att källaren var mer akut att fixa.
Där finns det gillestuga, hobbyrum, tvättstuga, relax med bastu och ett sovrum.
Dessutom en matkällare, en klädkammare och lite annat.

Just nu är egentligen bara gillestugan helt funktionell.
Relaxen och tvättstugan är ihopslagna under renoveringen av tvättstugan.
Och sovrummet, hobbyrummet, klädkammaren, matkällaren är också under renovering.
WC:n i källaren var helt okej tills igår.
Då jag äntligen insåg varför det ibland var lite blött på golvet.
Tydligen så har stupröret på utsidan läckt genom en spricka i väggen högt upp väggen.
Sedan rann vattnet ner bakom våtrumstapeten !!!

Ja ja det är ingen större fara för det är direkt mot betongen och tapeten var inte snygg.
Synd bara på golvet som jag nog bör lägga om.
Men just golv är ju väldigt kul och enkelt att lägga nu för tiden.
Kanske får bli golvvärme så jag kan plocka bort elementet där!

080907-01

En tanke på “Hmmm… mer vatten i källaren!”

  1. Ja, 60-tals hus har sin charm men oxå en baksida när det gäller vatten. De tycker INTE om vatten – talar av egen erfarenhet.
     
    Så om du nu mot förmodan skulle byta ut ditt 60-tals hus – så kommer några tips.
    – Köp modent hus gärna nybyggt med golvvärme istället för traditionella element, så himla skönt.
    – Sikta på enplans hus – suveränt att slippa trappor speciellt när man ska flytta möbler (vilket man gör ibland). Sen är det alltid bra med enplans utan trösklar till den dagen då man blir gammal o grå och har svårt att gå.
    – Ta ett hus utan källare. En källare är bara till för att samla skräp och bli vattenfylld.
    – Asfaltstomt eller bara gräs – enkelt att sköta
    – Dubbelgarage – ett garage att ställa in bilen och ett att ställa in allt annat man behöver ha i ett garage.
    – TVÄTTSTUGA, när man ska köpa nytt hus eller till och med bygga nytt hus är det tvättstugan som är det allra viktigaste. Tvättstugan bör vara på runt 20-30 kvm och ha bra utrymmen för tvättsortering – hör av dig kan du få en ypperligt fin planritning på en tvättstuga. (Nej jag är inte besatt av tvättstugor!!!)

Lämna en kommentar